Owies – jego walory i właściwości

Jeśli smak ciepłej owsianki z ulubionymi dodatkami towarzyszy ci w niejeden niekoniecznie zimowy poranek to zaczynasz swój dzień w bardzo obiecujący sposób. ‘

Owies na dzień dobry

Trendy żywieniowe się zmieniają, jednak śniadanie niezmiennie uważane jest za jeden z najważniejszych posiłków jakie spożywamy w ciągu dnia. Warto zaserwować swojemu brzuchowi i brzuchom swoich najbliższych danie, które pełne będzie smaku i wartościowych składników odżywczych, a tego owsiance nie da się odmówić. Owies to nie tylko doskonałe źródło błonnika i witamin. Przyjrzyjmy się zatem co czyni owies tak cennym składnikiem naszej diety.

Walory i właściwości owsa:

  • Cenne źródło magnezu – magnez to pierwiastek mający duże znaczenie dla funkcji enzymów i produkcji energii. Magnez pomaga zapobiegać zawałom i udarom poprzez rozluźnienie naczyń krwionośnych, wspomaganie mięśnia sercowego i regulację ciśnienia krwi. Odpowiedni poziom magnezu wpływa korzystnie na kontrolę poziomu cukru we krwi
  • Źródło energii – podstawowym źródłem energii dla organizmu są węglowodany. Owsianka będzie idealnym posiłkiem na początek dnia, gdyż jest doskonałym zastrzykiem energii. Owies jest wchłaniany znaczniej wolniej w organizmie, co powoduje, że przez dłuższy czas możemy cieszyć się energią. Witaminy z grupy B zawarte w owsie są również korzystne, gdyż pomagają organizmowi w metabolizowaniu energii.
  • Obniża poziom cholesterolu – owies zawiera beta-glukan. Jest on związany z poprawą poziomu cholesterolu i zdrowym sercem. Przeciwutleniacze znajdujące się w owsie w połączeniu z witaminą C pomagają obniżać poziom LDL we krwi. Może to chronić tkankę sercowo-naczyniową przed stanem zapalnym, zmniejszając ryzyko chorób serca.
  • Stabilizuje poziom cukru we krwi – owies charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym. Wysoka zawartość błonnika pomaga regulować poziom cukru we krwi i może ulegać powolnemu trawieniu. Pokarmy trawione powoli mogą zapobiec szybkim wzrostom poziomu cukru we krwi. Utrzymywanie stabilnego poziomu nie jest proste w przypadku cukrzycy. Istnieją również badania pokazujące, że beta-glukan w owsie obniża poziom glukozy we krwi i opóźnia spadek poziomu cukru przed i po posiłkach.
  • Silniejsza odpowiedź immunologiczna na choroby – beta-gluka rozpuszcza się w wodzie i tworzy gęstą przypominającą żel substancję, która korzystnie wpływa na wzrost zdrowych bakterii w jelitach i może pomóc w zwiększaniu poziomu odporności. Beta-glukan zwiększa zdolność komórek do eliminacji bakterii. Owies jest również bogaty w cynk i selen odgrywających dużą rolę w zwalczaniu infekcji.

Jeśli o poranku dopadnie Cię brak energii i chęć powrotu do łóżka, z którego z wielkim bólem dopiero co się wydostałeś, skieruj swoje kroki do kuchni i przygotuj pyszną owsiankę. Są duże szanse na to, że rzeczywistość wyda się wówczas dużo bardziej przyjazna.